English version below
Lehrbetrieb
Lehrveranstaltungen finden grundsätzlich online statt. Ausgenommen hiervon sind nur zwingend erforderliche Praxisformate, die nicht in digitaler Form durchführbar sind. Hierzu zählen Labor- und Werkstattpraktika sowie praktischer Unterricht in medizinisch-klinischen Studiengängen. Ausnahmen jenseits von Lehrveranstaltungen sind weiterhin Einführungsveranstaltungen sowie Beratungsangebote für Studienanfängerinnen und Studienanfänger.
Forschung
Tätigkeiten, die im Homeoffice erledigt werden können, sind ins Homeoffice zu verlagern. Forschungstätigkeiten vor Ort können unter Einhaltung der Hygiene- und Abstandsregelungen und unter strenger Begrenzung der Personenzahlen in der jetzigen Form fortgeführt werden. Die Bereiche werden aufgefordert mögliche Infektionsketten nachverfolgbar zu dokumentieren und an den Schichtplanungen festzuhalten.
Verwaltungsaufgaben
Tätigkeiten, die im Homeoffice erledigt werden können, sind ins Homeoffice zu verlagern. Es ist im Bereich von Verwaltungs- und Serviceaufgaben daneben eine Wahrnehmung der Tätigkeiten in Präsenz möglich. Der Orientierungswert von 60/40 wird für diese Zeit ausgesetzt. Büros <20m² sollen nur von maximal einer Person belegt sein. Alle Besprechungen und Sitzungen sind online abzuhalten.
Allgemeine Hygieneregelungen
Das Präsidium beschließt die Ausweitung der Pflicht zum Tragen der Mund-Nasen-Bedeckung an allen Standorten der Universität. Dies gilt sowohl innerhalb als auch außerhalb der Gebäude als auch bei der Teilnahme an allen Veranstaltungen. Die Hygiene- und Abstandsregelungen gelten unverändert weiter. Eine Pflicht zum Tragen der Mund-Nase-Bedeckung für die Dozierenden in der Lehrveranstaltung und für Mitarbeitende, die ihren Arbeitsplatz eingenommen haben, besteht weiterhin nicht.
Diese Maßnahmen bedeuten keinen Lockdown oder Notbetrieb an der Universität, sie gelten auch nur zeitlich begrenzt, zunächst bis einschließlich 30. November. Sie wurden im Einvernehmen mit der Staatskanzlei und nach Abstimmung mit der htw saar beschlossen, in Ergänzung zum Pandemieplan (Stand 19.10.2020) mit Umsetzung zum 2. November.
Bei Rückfragen wenden Sie sich bitte an den Krisenstab.
English version
In the light of the latest decision taken by the German federal and state governments on 28 October and the restrictions associated therewith, the University Board has, in agreement with the Saarland State Chancellery and after consultation with htw saar, passed a resolution containing the measures listed below to contain the risk of infection and to minimize immediate contact between our students, teachers and employees. This resolution represents a supplement to the pandemic response plan (last revised: 19 October 2020) and will be in force from 2 November 2020 until 30 November 2020:
Teaching activities
Courses are generally held online. The only exceptions to this are compulsory practical skills classes which cannot be carried out in digital format. These include lab courses and practical workshop classes as well as practical classes in degree courses in the field of clinical medicine. Exceptions to this rule further include introductory events and counselling services for first-year students.
Please note: If you have planned to offer courses in November which are supposed to be held on site as in-person teaching activities, please inform the students who have registered for the respective course as soon as possible about how you will organize the teaching activity. The student body will also receive an email on Friday containing information on the resolution passed by the University Board and asking them to wait for their lecturers to contact them with information, as individual questions cannot be answered in the current situation.
Research
Activities for which it is not absolutely essential that a member of the university is present on site must be carried out from home. Research activities may continue to be carried out on site provided that the hygiene and physical distancing rules are observed and that the number of people allowed in the respective rooms is not exceeded. The departments are requested to document possible chains of infection in a traceable manner and to adhere to the shift schedules.
Administration activities
Activities for which it is not absolutely essential that a member of the university is present on site must be carried out from home. Employees working in the administrative departments and advisory services may also be present on site to carry out their university duties. In November, employees should not be guided by a 60:40 split between the hours worked on-site and the number of hours worked from home. Offices with a floor area of less than 20 m² may not be used by more than one person at any one time. All meetings should be conducted remotely.
General hygiene rules
The University Board has decided that the rules on wearing face coverings will be extended at all university locations. Face coverings have to be worn both inside and outside the buildings and also during all in-person activities. The hygiene and distancing rules continue to apply. Teaching staff still does not need to wear face covering during their teaching activities and neither do employees who have taken their seat in their office.
These measures do not imply a lockdown or emergency operation at the university, and they are applicable for a limited period of time only. If you have any questions, please contact the crisis management team.