Diversity@UdS

Ziel des Projektes Diversity@UdS ist es, im Sinne des Gleichstellungsplanes der Universität des Saarlandes zur Schaffung eines universitären Umfeldes beizutragen, in dem sich alle Studierenden und Beschäftigten der UdS sicher und willkommen fühlen, und in dem sie gemeinsam und frei von jeglichen Formen struktureller und individueller Diskriminierung studieren, forschen und arbeiten können. Ausgehend von Kimberlé Crenshaws Konzept der Intersektionalität widmet sich das Projekt der Förderung der Chancengleichheit für Minderheiten an der Universität des Saarlandes und bietet einen Raum zum Austausch über individuelle oder kollektive Problemfelder und Erfahrungen.

Diversity@UdS ist ein Projekt der Stabsstelle Chancengleichheit und Diversitätsmanagement an der Universität des Saarlandes seit August 2019. Die Stabsstelle setzt sich für die Förderung der Diversität und Akzeptanz auf dem Campus unserer Hochschule ein. Der Begriff der Diversität umfasst dabei unter Anderem Dimensionen wie Hautfarbe, ethnische Zugehörigkeit, Geschlecht, sexuelle Orientierung, Behinderung und chronische Krankheit, Nationalität, religiöse Überzeugung, Muttersprache, Alter, Familienstand und sozialen Status. 

    Veranstaltungen und Angebote

    Bitte beachten Sie: Folgende Projekte sind pausiert/verschoben

    Diversity Night: Wir sind uns der Notwendigkeit bewusst, ein stärkeres Bewusstsein und eine größere Akzeptanz und Wertschätzung für die Vielfalt der Studierendenschaft und des Personals der Universität des Saarlandes zu schaffen. Um dieses Ziel zu erreichen, möchten wir die erste "Diversity Night" auf dem Campus organisieren. Die Diversity Night sollte ursprünglich im kommenden Sommersemester (2021) stattfinden. Aufgrund der aktuellen Lage wird die Veranstaltung jedoch bis auf Weiteres verschoben. 

    Das Projekt F.R.A.U. (Female Refugees an der Universitäts des Saarlandes) möchte geflüchteten Frauen und Frauen mit Migrationshintergrund eine Plattform zur Kommunikation, Netzwerkbildung und Information über verschiedene Angebote an der Universität des Saarlandes bieten.  Die Online-Angebote sind pausiert worden, bis wir Treffen auf dem Campus anbieten können.

    Wir freuen uns über Möglichkeiten der Kooperation und des Austauschs mit anderen Stellen der Universität, die an der Stärkung des Gemeinschaftsgefühls an unserer Hochschule mitwirken möchten. Bei Interesse an einer Zusammenarbeit sind wir über die unten stehenden Kontaktdaten erreichbar. 

    Studierende und Beschäftigte mit Diskriminierungserfahrungen jeglicher Art sind ebenfalls explizit dazu angehalten, sich mit ihren Bedürfnissen, Problemen und Erfahrungen an uns zu wenden. Gegebenenfalls helfen wir auch gerne vertraulich dabei, mit zuständigen Personen oder Organisationen in Kontakt zu treten. 

    Fakultäten und Lehrstühle, die Interesse an der Organisation von Informationsveranstaltungen und Workshops rund um das Thema Vielfalt und Inklusion haben, sind ebenfalls herzlich dazu eingeladen, sich mit uns in Verbindung zu setzen: diversity@uni-saarland.de

    Diversity at the university

    What is Diversity and why it matters at Saarland University?

    "Acceptance of diversity would enhance the participation of individuals and communities that otherwise feel unwanted and marginalized." - source unknown 

    The term 'diversity' has become increasingly vital in academics, research, government as well as the corporate world. A higher education institution as a center for knowledge, innovation, and international collaboration must acknowledge diverse backgrounds of its students and employees. Many German universities promote gender equality for women, family-friendliness, and disability inclusion whereas efforts to address broader spectrum of diversity & equity are sparse. An organization like Saarland University needs motivated and competent employees to realize its ambitions. It wants to attract and retain highly qualified and committed people in research, teaching, transfer, continuing education, technology, administration and management. Hence, it must enable inclusiveness and equal opportunities, ensure information and participation, and offer good working conditions and reliable career prospects. This requires a holistic understanding of diversity, leadership and organization. The UdS works to ensure that all its members can develop their potential to the best of their abilities.  

    Simultaneously, Saarland University, located in the tri-border regions, has a unique place to attract students from different European regions. About 20% of the students come from abroad from 120 nations around the world. People with diverse backgrounds such as first-generation students, students with disability and chronic illness, students with care responsibilities, students who identify as Queer and Transgender as well as students from multiple religious and migratory backgrounds who speak different languages come here. Saarland University strives to reflect social diversity within the university as well and seeks to attract students who are underrepresented in this sense. It critically reflects on the common ways of access, but also on its everyday practice in dealing with diversity, with conflicts and discrimination. At the same time, the university wants to offer students more opportunities and possibilities to develop their talents. . 

     
    Intersectionality

    For the diverse community to succeed, we must tackle the difficult topics of power, discrimination, and privilege within the system. Law Professor Kimberle Crenshaw developed the concept of intersectionality that helps to identify the advantages and disadvantages experienced by people based on the combination of their social and political identities. Most of us have a combination of identities that give us privileges and disadvantages. Through intersectionality lens, one can assess their power and privilege due to belonging to a certain group and how their group benefits at the cost of another group. 

    Sometimes people argue that they are not directly involved in intentional discrimination of another individual and treat everyone equally. However, it is crucial to understand how historical as well as contemporary systems and structures often benefit one group more than the other. The impact of which is felt over many years and different generations.  

    If we look at the higher education structure, we will agree that in current times access to university education is a privilege. Individual traits of intelligence and grit are vital yet there are many other variables that make access to higher education easier for some than others irrespective of their intellectual or creative abilities. It goes back to access to good childhood education, teachers who believed in you, and parents who advocated on your behalf as well as provided for basic needs and safety. Other criteria such as German as a primary language, access to money, ability to participate in personal development activities, access to urban resources, safe school experiences instead of bullying, adds up to how one is prepared to function within this structure. The lower your score here, the higher the struggles and barriers you need to overcome to make it to the university. Yet, there are many among us who have reached here despite the challenges. When we acknowledge diversity, we acknowledge the barriers people overcame to find their path to this university. In doing so, we also acknowledge those who could not gain access to higher education and those who reached here but failed by our existing system because their learning and interpersonal needs found little or no support.