Digital Tools and the Analysis of Recorded Performances of a Bach Flute Partita

Adele Jakumeit M. A. (Georg-August-Universität Göttingen, Musikwissenschaftliches Seminar), Prof. Dr. Nico Schüler (Texas State University), Alina Seibel M. A. (Schott Music)

In a previous case study, this international presenter team analyzed expressive timing in commercial sound recordings in the first part of the first movement of J. S. Bach’s Partita in A Minor (BWV 1013). Focusing on recordings by Michala Petri, Erik Bosgraaf, Emmanuel Pahud, and Marten Root, we compared pitch / tuning systems of the instruments (recorder, transverse flute, and modern flute), the degree of rubato in the performances, and we correlated the analysis of expressive timing to a harmonic analysis of the music excerpt. This paper will focus on guided interviews with the four performers about interpretation, methods, and performance aspects, and we expanded the analysis to the recordings of the third movement of the Partita, the Sarabande, especially with regard to expressive use of tempi, timing, and ornamentations in the performances. This paper will specifically focus on performance aspects from the perspective of the performers, as expressed in the interviews, and on comparing the performers’ views to the analytical findings. The analytical approach makes use of the freeware Sonic Visualiser (with VAMP plugins) and of Excel to calculate and visualize analytical results.

 

Adele Jakumeit ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Musikwissenschaftlichen Seminar der Georg-August-Universität Göttingen. Sie studierte Musikjournalismus an der TU Dortmund (instrumentales Hauptfach: Querflöte). Ihr Masterstudium in Musikwissenschaft absolvierte sie an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster. Aktuell promoviert sie zur Händel-Renaissance der 1920er Jahre und absolviert parallel ein Zertifikat in Digital Humanities. Sie arbeitet als Radiojournalistin u.a. für WDR3.

Alina Seibel studierte Kulturwissenschaften und ästhetische Praxis an der Universität Hildesheim und Blockflöte bei Prof. Monika Bovenkerk an der Hochschule für Musik Detmold. Im März 2023 beendete sie einen Master in Musikwissenschaft an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz mit einer Arbeit zu schottischen Liedsammlungen im 18. Jahrhundert. Seit 2019 arbeitet sie bei Schott Music als Assistenz der Geschäftsleitung im Bereich Concert Opera Media.

Nico Schüler ist University Distinguished Professor für Musiktheorie und Musikwissenschaft an der Texas State University (USA). Er studierte an der Universität Greifswald (Musikwissenschaft, Philosophie und Informatik) und an der Michigan State University (Musiktheorie). Seine Forschungsgebiete umfassen Methodologie der Musikforschung, Computeranwendungen in der Musikforschung, die Wiederentdeckung vergessener Komponisten, methodische Pluralität der Musikanalyse und Musikhistoriographie.