Publikationen IKV

Publikationen

2023

Bruhn, M., Gröppel-Klein, A. & Kirchgeorg, M. (2023). Managerial marketing and behavioral marketing: when myths about marketing management and consumer behavior lead to a misconception of the discipline. Journal of Business Economicshttps://doi.org/10.1007/s11573-023-01141-z 

Franke, C., Groeppel-Klein, A., & Müller, K. (2023). Consumers’ Responses to Virtual Influencers as Advertising Endorsers: Novel and Effective or Uncanny and Deceiving? Journal of Advertising, 52(4), 523-539DOI: 10.1080/00913367.2022.2154721

Gröppel-Klein, A. (2023). Perception Research and Its Significance for Retail Marketing and Shopper Research. In G. Mau et al. (Hrsg.), Multisensory in Stationary Retail  - Principles and Practice of Customer-Centered Store Design (S. 43-58). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-38227-8 

Gröppel-Klein, A. & Franke, C. (2023). Die Verwischung der Grenzen zwischen Fiktion und Realität: Der Einsatz virtueller Models in der Markenkommunikation. In M. Kleinaltenkamp et al. (Hrsg.), Marketing und Innovation in disruptiven Zeiten (S. 279-303). Wiesbaden: Springer.

Groeppel-Klein, A., & Kirsch, K.-M. (2023). Design of Cues on Supply Chain Encryption through Blockchain Technology and Animal Welfare Compliance on Meat Product Packaging. Marketing ZfP - Journal of Research and Management, 45(3), 38-52.

Gröppel-Klein, A. & Kirsch, K.-M. (2023). Konsum in Krisenzeiten. Markenartikel - Das Magazin für Markenführung, 1/2, 12-14.

Gröppel-Klein, A. & Kirsch K.-M. (2023). „Nous sommes en guerre“ - Auswirkungen der Corona-Pandemie auf das Konsumentenverhalten in Deutschland und Frankreich nach zwei Krisenjahren. In D. Kazmaier & F. Weber (Hrsg. ), Universität in der Pandemie | L’université en temps de pandémie (Jahrbuch 19 des Frankreichzentrums). Bielefeld:transcript.

Kirsch, K.-M., & Groeppel-Klein, A. (2023). Blockchain Encryption of Supply Chains and Animal Welfare Cues and Their Impact on Consumers’ Assessment of High-Quality Meat, NA - Advances in Consumer Research (Vol. 51). Duluth, MN: Association for Consumer Research. 

 

2022

Boltz, M., Bruhn M., Gröppel-Klein, A. & Hellmann K.-U. (Hrsg.) (2022). Marke, Nachhaltigkeit und Verbraucherpolitik. Baden-Baden: Nomos.

Dreßler, E., Spilski, A., Groeppel-Klein, A. & Graeff, T. (2022). When a robot asks for help: The impact of a healthcare robot admitting a weakness on patients’ and caregivers’ intention to use the robot, Proceedings of the 51th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Budapest, Hungary. 

Franke, C., Groeppel-Klein, A., & Dincher, J. (2022). Consumers’ responses to human-like vs. cartoon-like designed virtual models: The role of psychological distance and message focus, NA - Advances in Consumer Research (Vol. 50). Duluth, MN: Association for Consumer Research. 

Franke, C., Groeppel-Klein, A., Dincher, J. & Ecker, A. (2022). Is human likeness always best? Human- vs. cartoon-like virtual models, Proceedings of the 51th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Budapest, Hungary. 

Gröppel-Klein, A. (2022). Geschichte der BWL - Die Konsumentenverhaltensforschung in Marketing und Betriebswirtschaftslehre. In W. Matiaske & D. Sadowski (Hrsg.), Ideengeschichte der BWL, (S. 179 - 212). Wiesbaden: Springer.

Krause, K., Groeppel-Klein, A., & Friderich, S.N. (2022). The impact of personalization and transparency information levels on perceived creepiness, Proceedings of the 51th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Budapest, Hungary. 

Krause, K., Groeppel-Klein, A., Friderich, S.N., & Schmitz, M. (2022). Effects of personalization and ad algorithm disclosure on perceived creepiness, NA - Advances in Consumer Research (Vol. 50). Duluth, MN: Association for Consumer Research. 

2021

Franke, C., & Gröppel-Klein, A. (2021). Blurring the lines between human and virtual: Consumers acceptance of virtual models, Proceedings of the 50th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Madrid, Spain.

Franke, C., & Gröppel-Klein, A. (2021). Wonderful or scary? Consumers' reactions to more or less human-like virtual models, in NA - Advances in Consumer Research Volume 49, eds. Tonya Williams Bradford, Anat Keinan, and Matthew Matthew Thomson, Duluth, MN : Association for Consumer Research, 919-919.

Gröppel-Klein, A. (2021). Die Wahrnehmungsforschung und ihre Bedeutung für Handelsmarketing und Shopper-Research. In G. Mau et al. (Hrsg.), Multisensorik im stationären Handel, (S. 47-64). Wiesbaden: Springer.

Gröppel-Klein, A., Kirsch, K.-M., & Spilski, A. (2021). (Hedonic) shopping will find a way: The Covid-19 Pandemic and its impact on consumer behaviour. Marketing ZfP – Journal of Research and Management, 43 (1-2), 95-108.

Kobel, S. & Groeppel-Klein, A. (2021). No laughing matter, or a secret weapon? Exploring the effect of humor in service failure situations, Journal of Business Research, 132, 260-269.

Krause, K., & Gröppel-Klein, A. (2021). The creepiness factor of (sensitive) online personalized advertisements, Proceedings of the 50th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Madrid, Spain.

2020

Gröppel-Klein, A. (2020). Die Konsumentenverhaltensforschung: früher - heute – morgen. In M. Bruhn, M. Kirchgeorg & C. Burmann (Hrsg.), Marketing Weiterdenken (2. Aufl., S. 403-420), Wiesbaden: Springer.

Gröppel-Klein, A. (2020). (Digitale) Entscheidungsarchitektur - Ein Begriff aus der Verhaltensökonomie und Diskussion aus Sicht der Konsumentenverhaltensforschung. In S. Stiehler (Hrsg.), Marketing as a Social Science, (S. 81-96), Norderstedt: BoD – Books on Demand.

Gröppel-Klein, A., Franke, C. & Spilski, A. (2020). Do sustainability labels reinforce health claims – and vice versa? Marketing ZfP - Journal of Research and Management, 42(2), 3-19.

Gröppel-Klein, A. & Krause, K. (2020). Mulmige Gefühle und unheimliche Produkte und Dienstleistungen. In S. Roth, C. Horbel & B. Popp (Hrsg.), Perspektiven des Dienstleistungsmanagements: Aus Sicht von Forschung und Praxis. (S. 195-217), Berlin: Springer.

Gröppel-Klein, A. & Spilski, A. (2020). Dienstag bestellt, Donnerstag geliefert, Samstag getragen, Montag retour – unmoralisches Verhalten von Konsumenten. In L. Heidbrink & A. Gröppel-Klein (Hrsg.), Die dunklen Seiten des Konsums: Alte Probleme, neue Herausforderungen, (S. 69-90), Baden-Baden: Nomos-Verlag.

Heidbrink, L. & Gröppel-Klein, A. (Hrsg.) (2020). Die dunklen Seiten des Konsums – Alte Probleme, neue Herausforderungen. Baden-Baden: Nomos.

Kobel, S. (2020). Humorvolle Kommunikation bei Serviceversagen – Eine empirische Analyse der Wirkung von Humor auf Konsumenten infolge aufgetretener Service-Fehler. Dissertation. Wiesbaden: Springer Gabler.

Kobel, S., & Gröppel-Klein, A. (2020). Humor in service failure situations – A double-edged sword? Proceedings of the 49th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Budapest, Hungary.

Spilski, A., Gröppel-Klein, A., Rau, A., & Engbarth, P. (2020). Ad-context congruence effects revisited: The interplay of online content, contextual targeting ads, and retargeting ads, Proceedings of the 49th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Budapest, Hungary.

2019

Gröppel-Klein, A. (2019). Von „Mental Maps" zur Aktivierung - was ärgert und fasziniert Konsumenten am Point of Sale? In B. Baule, J. Lamla, D. Hohnsträter & S. Krankenhagen (Hrsg.), Vom industriellen Massenkonsum zum individualisierten Digitalkonsum. Nomos.

Groeppel-Klein, A., & Freichel, M. (2019) . The impact of shopping environment and type of data on consumers’ willingness to disclose sensitive data. In R. Bagchi, L. Block, & L. Lee (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 47). Duluth, MN : Association for Consumer Research, 395-398.

Gröppel-Klein, A., & Spilski, A. (2019). Verhaltenswissenschaftliche Grundlagen zur Markenführung. In F.-R. Esch (Hrsg.), Handbuch Markenführung, Band 1 (S. 43-69). Wiesbaden: Springer.

Gröppel-Klein, A., Freichel, M. & Helfgen, J. (2019). Selbstscanning - Instrument im Einzelhandel? Marketing Review St. Gallen, 5, 888-895.

Hodgkins, C.E., Egan, B., Peacock, M., Klepacz, N., Miklavec, K., Pravst, I., Pohar, J., Gracia, A., Gröppel-Klein, A., Rayner, M. & Raats, M. (2019). Understanding how consumers categorise health-related claims on Foods; a consumer derived typology of health-related claims. Nutrients, 11(39), 539-570.

Kroeber-Riel, W. & Gröppel-Klein, A. (2019). Konsumentenverhalten (11. Aufl.). München: Vahlen. 

Spilski, A., Boesen, L., & Gröppel-Klein, A. (2019). A double-edged sword? The role of consumer advocate television shows (CATS) in enhancing consumer performance and biasing brand attitudes, Proceedings of the 48th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Hamburg, Germany.

2018

Gröppel-Klein, A. & Freichel, M. (2018). Die Lambda-Hypothese. Eine kritische Reflexion. WiSt - Wirtschaftswissenschaftliches Studium, 47, 46-48. 

Gröppel-Klein, A. & Kobel, S. (2018). Do their values fit with mine? Analyzing the importance of congruence between consumers` and retailers` values. In M. Geuens, M. Pandelaere, M. Pham & I. Vermeir (Eds.),  European Advances in Consumer Research (Vol. 11). Duluth, MN: Association for Consumer Research, 228-229.

Spilski, A., Groeppel-Klein, A., & Gierl, H. (2018). Avoiding pitfalls in experimental research in marketing. Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 40, 58-90. 

2017

Groeppel-Klein, A., & Kobel, S. (2017). Reducing the social desirability bias of self-reported value orientation by measuring values via a picture-based scale. In A. Gneezy, V. Griskevicius, & P. Williams (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 45, pp. 636-639). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Gröppel-Klein, A. & Kobel, S. (2017). Vertrauen in der persönlichen Interaktion. In H. Corsten & S. Roth (Hrsg.), Handbuch Dienstleistungsmanagement (S. 233-253). München: Verlag Franz Vahlen.

Groeppel-Klein, A., Freichel, M., & Kliebenstein, S. (2017). Awareness and relevance of health claims at the point-of-sale. In A. Gneezy, V. Griskevicius, & P. Williams (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 45, p. 640). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Gröppel-Klein, A., Freichel, M., & Kliebenstein, S. (2017). The relevance of congruent pictures for the perception and assessment of health claim - results of an eye tracking study, Presented at the 46th Annual Conference of the Marketing Academy (EMAC), Groningen, The Netherlands.

Groeppel-Klein, A., Helfgen, J., Spilski, A., & Schreiber, L. (2017). The impact of age stereotypes on elderly consumers´ self-efficacy and cognitive performance. Journal of Strategic Marketing, 25, 211-225. 

Gröppel-Klein, A., Königstorfer, J. & Terlutter, R. (2017). Verhaltenswissenschaftliche Aspekte der Kundenbindung. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (9. Aufl., S. 37-74). Wiesbaden: Gabler.

Spilski, A., Groeppel-Klein, A., Jungfleisch, H., & Bsdurek, A. (2017). Unethical product returning as a function of consumers' experienced psychological distance. In A. Gneezy, V. Griskevicius, & P. Williams (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 45, pp. 896-897). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Spilski, A., Groeppel-Klein, A., Soliman, M., & Schaefer, J. (2017). Indirect questioning as an instrument to obtain consumers´ (un)ethical responses in experiments: A comparison with behavioural data, Presented at the 46th Annual Conference of the Marketing Academy (EMAC), Groningen, The Netherlands.

2016

Akgüngör, S., Gröppel-Klein, A., Königstorfer, J., Yaprak, G., & Kuştepeli, Y. R. (2016).
The impact of nutrition labels on food sales: An in-store experiment in a Turkish supermarket. Economia Agri-Alimentare/ Food Economy, 18, 207-228. DOI: 10.3280/ECAG2016-002006

Gröppel-Klein, A. (2016). Werner Kroeber-Riel - fondateur de la recherche en comportement du consommateuer en Allemagne et visionnaire des science de gestion. In A. Jolibert (Ed.), Les Grands Auteurs En Marketing (Vol. 2, pp. 199-224). Cormelles-le-Royal: éditions ems Management & Société.

Gröppel-Klein, A., & Helfgen, J. (2016). Consumers' orientation in brick and mortar stores - why consumers should be guided in a clockwise direction. [Abstract]. In S. Rasouli, & H. Timmermans (Eds.),  Recent Advances in Retailing and Consumer Services, Conference Edingburgh.

Groeppel-Klein, A., & Leick, S. (2016): The use of eye tracking to investigate the relevance of nutrition and health claims on consumers’ purchase behaviour, Presented at the 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Oslo, Norway.

Gröppel-Klein, A. & Spilski, A. (2016). Verhaltenswissenschaftliche Grundlagen zur Markenführung. In F.-R. Esch (Hrsg.), Handbuch Markenführung (S. 1-27). Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Gröppel-Klein, A. & Spilski, A. (2016). Zwischen Passung und Distanz. MARKENARTIKEL - Das Magazin für Markenführung, 77, 26-29.

Groeppel-Klein, A., Schaefer, J., & Spilski, A. (2016): Determinants of unethical consumer behaviour: The role of consumer personality, perceived risk and firm´s misbehaviour, Presented at the 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Oslo, Norway.

Helfgen, J., & Groeppel-Klein, A. (2016): Bringing brand experiences to the point-of-sale by reactivating mental brand images: The case of point-of-sale display, Presented at the 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Oslo, Norway.

Hieke, S., Kuljanic, N., Pravst, I., Miklavec, K., Kaur, A., Brown, K. A., Egan, B. M., Pfeifer, K., Gracia, A., & Rayner, M. (2016). Prevalence of nutrition and health-related claims on pre-packaged foods: A five-country study in Europe. Nutrients, 8, 137-153.

2015

Germelmann, C., & Groeppel-Klein, A. (2015). Understanding the mechanisms behind consumers' appreciation of editorial support. In K. Diehl, & C. Yoon (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 43 p. 536). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Gröppel-Klein, A. (2015). Aufregend ist anregend! Bedeutung und Messung der Aktivierung am Point-of-Sale. In B. Heidel & T. Teichert (Hrsg.), Konsumentenverhalten. Basis für Kommunikation und Markenführung (transfer - Werbeforschung & Praxis) (S. 27-34). Hamburg: New Business Verlag.

Gröppel-Klein, A. & Helfgen, J. (2015). Win-Win-Win? Interaktion von Konsumgüterindustrie, Handel und Konsumenten bei der Gestaltung von PoS-Promotions. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Interaktive Wertschöpfung durch Dienstleistungen - Strategische Ausrichtung von Kundeninteraktionen, Geschäftsmodellen und sozialen Netzwerken. Forum Dienstleistungsmanagement (S. 567-587). Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Groeppel-Klein, A., Helfgen, J., & Spilski, A. (2015). "Self-fulfilling prophecies" - the impact of age stereotypes and patronizing speech on consumers' cognitive performance. In K. Diehl, & C. Yoon (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 43 p. 545). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Gröppel-Klein, A., Pfeifer, K. & Helfgen, J. (2015). Mit Personifizierungen wirkungsvoll in der Marketingkommunikation emotionalisieren. In T. Langner, F.-R. Esch & M. Bruhn (Hrsg.), Handbuch Sozialtechniken der Kommunikation: Grundlagen – Innovative Ansätze – Praktische Umsetzungen, Springer NachschlageWissen (S. 1-18). Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Hodgkins, C., Egan, B., Pfeifer, K., Leick, S., Rammo, S., Pohar, J., Miklavec, K., Garcia, A., Van de Veer, E., Cornielje, M., Peacock, M., & Raats, M. (2015). Understanding how consumers categorise health related claims: a consumer derived taxonomy of health claims, Presented at the Conference of the Institut of Advanced Studies (IAS), Surrey, UK. DOI: 10.1017/S0007114515000264

Hodgkins, C., Raats, M., Fife-Schaw, C., Peacock, M, Gröppel-Klein, A., Koenigstorfer, J., Wasowicz, G., Stysko-Kunkowska, M., Gulcan, Y., Kustepeli, Y., Gibbs, M., Shepherd, R., &. Grunert, K. (2015). Guiding healthier food choice: Systematic comparison of four front-of-pack labelling systems and their effect on judgements of product healthiness. British Journal of Nutrition, 113, 1652-1663.

Kamm, F., & Groeppel-Klein, A. (2015). Life-changing events foster favorable responses to new products. In J. Cotte, & S. Wood (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 42 pp. 537-538). Duluth, MN: Association of Consumer Research.

Rohr, M., Kamm, F., Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A., & Wentura, D. (2015). The color red supports avoidance reactions to unhealthy food. Experimental Psychology, 62, 335-345. DOI: 10.1027/1618-3169/a000299.

Spilski, A., & Groeppel-Klein, A. (2015). An integrative view on target-brand customers' reactions to different M&A brand name strategies. In K. Diehl, & C. Yoon (Eds.), NA - Advances in Consumer Research (Vol. 43 p. 694). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Spilski, A. & Gröppel-Klein, A. (2015). Markenintegrationsstrategien im Rahmen von Mergers & Acquisitions: Forschungsstand aus Kunden- und Konsumentensicht. In J. Wollersheim & I. Welpe (Hrsg.), Forum Mergers & Acquisitions 2014. Beiträge aus rechts- und wirtschaftswissenschaftlicher Sicht (S. 285-309). Wiesbaden: Gabler.

2014

Gröppel-Klein, A. (2014). No motion without emotion: Getting started with hard facts on a soft topic. GfK Marketing Intelligence Review, 6, 8-15.

Gröppel-Klein, A. (2014). The problem of consumer sovereignty and the concept of consumer democracy. In C. Scholz, & J.Zentes (Hrsg.), Beyond Sustainability (pp. 109-121). Baden-Baden: Nomos.

Groeppel-Klein, A., & Kamm, F. (2014). Space utilisation and retail store image: How the arrangement of organic foods impacts on the overall image of retail stores. Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 36, 69-81. 

Gröppel-Klein, A., & Steinhauser, G. (2014). I love my car forever – a consumer lifecycle-based view of lifelong relationships with luxury cars. In J.-L. Chando, &  G. L. P. Valette-Florence (Eds.), Presented at the Monaco Symposium on Luxury, Valette, Florence.

Gröppel-Klein, A., Linden, T., Weins, C., & Spilski, A. (2014). Stereotypes, cognitive performance and implicit discrimination of elderly consumers, Presented at the 43rd AnnualConference of the European Marketing Academy (EMAC), Valencia, Spain.

Gröppel-Klein, A., Spilski, A., Leick, S. & Spinath, F. (2014). Werbeunterbrechungen im angsterregenden Medienkontext. Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 36, 221-239. 

Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A., & Kamm, F. (2014). Healthy food decision-making in response to traffic light color-coded nutrition labeling. Journal of Public Policy and Marketing, 33, 65-77. 

Spilski, A., & Gröppel-Klein, A. (2014). Is she wearing a fake? Using think-aloud techniques to analyse the categorization of other consumers' luxury goods as authentic or fake. In J.-L. Chando, & G. L. P. Valette-Florence (Eds.), Presented at the Monaco Symposium on Luxury, Valette, Florence.

2013

Gröppel-Klein, A. (2013). Aktuelle Forschungsergebnisse zum Konsumverhalten bei Lebensmitteln. Dokumentation der BMELV-Tagung "Täuschungsschutz bei Lebensmitteln: Erfahrungen, Herausforderungen, Lösungsansätze", Berlin.

Groeppel-Klein, A., & Koenigstorfer; J. (2013). Nutrition information and consumer behaviour at the Point-of-Sale. In J. Scholderer & K. Brunso (Hrsg.), Marketing, Food and the Consumer, Festschrift für Klaus Grunert (pp. 173-188). München: Pearson Studium.

Gröppel-Klein, A., Königstorfer, J. & Terlutter, R. (2013). Verhaltenswissenschaftliche Aspekte der Kundenbindung. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (8. Aufl.). Wiesbaden: Gabler.

Kamm, F., Groeppel-Klein, A., & Roth, G. (2013). Clustered or dispersed: How should conventional retailers arrange organic food products?. Presented at the 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Istanbul, Turkey.

Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A., Kamm, F., Rohr, M., & Wentura, D. (2013). The traffic light colors red and green in the context of healthy food decision-making. In Z. Gurhan-Canli, C. Otnes, & J. Zhu (Eds.), Advances in Consumer Research (Vol. 40, pp. 945-946). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A., Kettenbaum, M., & Klicker; K. (2013). Eat fit. Get big? How fitness cues influence food consumption volumes. Appetite, 65, 165-169. 

Koenigstorfer, J., Wąsowicz, G., Stysko-Kunkowska, G., & Groeppel-Klein, A. (2013). Behavioral effects of directive cues on front-of-package nutrition information: The combination matters! Public Health Nutrition, 17, 2115-2121. 

Koenigstorfer, J., Wąsowicz, G., Stysko-Kunkowska, G., & Groeppel-Klein, A. (2013). Healthful food decision-making at the point of purchase: An update on nutrition labeling. In S. Botti, & A. Labroo (Eds.), Advances in Consumer Research (Vol. 41).

Kroeber-Riel, W. & Gröppel-Klein, A. (2013). Konsumentenverhalten (10. Aufl.), München: Vahlen.

Pfeifer, K., Groeppel-Klein, A., & Helfgen, J. (2013). Humanized products in TV ads: How anthropomorphism can elicit emotions, enhance attitudes, and affect purchase likelihood. In G. Cornelissen, E. Reutskaja, & A. Valenzuela (Eds.), European Advances in Consumer Research (pp. 265-266).

Spilski, A., Groeppel-Klein, A., & Rodner, C. (2013). The social context of fakes: How do the owners of genuine luxury goods perceive the proliferation of counterfeits? Presented at the 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Istanbul, Turkey.

Uhrich, S., Koenigstorfer, J., & Groeppel-Klein, A. (2013). Leveraging sponsorship with corporate social responsibility. Journal of Business Research67, 2023-2029.

2012

Groeppel-Klein, A. (2012): Der demographische Wandel als Herausforderung für das Personalmanagement. In V. Stein & S. Müller (Hrsg.), Aufbruch des strategischen Personalmanagements in die Dynamisierung (S. 147-157). Baden-Baden: Vahlen.

Gröppel-Klein, A. (2012). Die komplizierte Beziehung zwischen Marken, Händlern, Altersbildern und älteren Menschen. Dokumentation des Bundesministeriums für Familie, Senioren, Frauen und Jugend zum Thema „Altersbilder in der Gesellschaft“, 140-160.

Gröppel-Klein, A. (2012). PoS-Marketing In J. Zentes (Hrsg.), Handbuch Handel (S. 645-670). Wiesbaden: Springer, Gabler.

Gröppel-Klein, A. (2012). 30 Jahre „Erlebnismarketing“ und „Erlebnisgesellschaft“ – Die Entwicklung des Phänomens „Erlebnisorientierung“ und State-of-the-Art der Forschung. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Customer Experience: Forum Dienstleistungsmanagement (S. 37-60). Wiesbaden: Springer, Gabler.

Gröppel-Klein, A., & Broeckelmann, P. (2012). The influence of location-aware mobile marketing messages on consumers' buying behavior. In A. Diamantopoulos, W. Fritz & L. Hildebrandt (Hrsg.), Quantitative Marketing and Marketing Management (S. 353-377). Wiesbaden: Springer, Gabler.

Gröppel-Klein, A. & Königstorfer, J. (2012). Sportsponsoring und Ambushing. In H. Bauer, D. Heinrich & M. Samak (Hrsg.), Erlebniskommunikation: Erfolgsfaktoren für die Marketingpraxis (S. 185-206). New York: Springer.

Koenigstorfer, J., & Groeppel-Klein, A. (2012). Consumer acceptance of the mobile internet. Marketing Letters, 23, 917-928. 

Koenigstorfer, J., & Groeppel-Klein, A. (2012). Implicit and explicit attitudes towards sponsors and ambushers. European Sport Management Quarterly, 11, 477-499. 

Best Paper Award der Marketing ZFP 2012:

Königstorfer, J. & Gröppel-Klein, A. (2012). Wahrnehmungs- und Kaufverhaltenswirkungen von Nährwertkennzeichnungen auf Lebensmitteln. Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 34, 213-226. 

Spilski, A., Gröppel-Klein, A. & Hagner, F. (2012). Die Ansprache von Materialismus in der Werbung für Finanzdienstleistungsunternehmen. Marketing ZFP - Journal of Research and Management, 34, 92-109. 

Spilski, A., Groeppel-Klein, A., & Hagner, F. (2012). Materialistic, but at least honest: Ways of addressing materialism in advertising. Presented at the 41st Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Lisbon, Portugal.

Uhrich, S., Königstorfer, J., & Groeppel-Klein, A. (2012). CSR wins the Cup - How social activities leverage commercial sponsorships. In R. Ahluwalia, T. Chartrand, & R. Ratner (Eds.), Advances in Consumer Research (Vol. 39, pp. 528-530). Duluth, MN : Association for Consumer Research.

2011

Gröppel-Klein, A. (2011). The pros and cons of different measurement ideologies. In M. Brenčič (Ed.), The day after - inspiration, innovation, implementation, Presented at the 40th European Marketing Academy Conference, Ljubljana, Slovenia.

Gröppel-Klein, A., & Germelmann, C. C. (2011). Globalizing the idea that the "Customer is King". In J. Zentes, B. Swoboda & D. Morschett (Hrsg.), Fallstudien zum Internationalen Marketing. Wiesbaden: Gabler.

Groeppel-Klein, A., & Germelmann, C. C. (2011). Improving attitude towards compliance with medication through a public health campaign. A field study. In A. Bradshaw, C. Hackley, & M. Pauline (Eds.), European Advances in Consumer Research (Vol. 9, pp. 500-501). London, UK: Association for Consumer Research.

Groeppel-Klein, A., & Germelmann, C. C. (2011). Revealing an advertising myth: How supportive is editorial support? In D. Dahl, G. Johar, & S. van Osselaer (Eds.), Advances in Consumer Research (Vol. 38). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Gröppel-Klein, A., & Steinhauser, G. (2011). As long as we both shall live: A consumer lifecycle-based view of lifelong brand relationships. In M. Brenčič (Ed.), The day after - inspiration, innovation, implementation. Presented at the 40th European Marketing Academy Conference, Ljubljana, Slovenia.

Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein,A., & Kamm, F. (2011). The influence of front-of-pack nutrition labels on consumers´ food choices at the point of purchase and the point of consumption. In D. Dahl, G. Johar, & S. van Osselaer (Eds.), Advances in Consumer Research (Vol. 38). Duluth, MN: Association for Consumer Research.

Koenigstorfer, J., Uhrich, S., & Groeppel-Klein, A. (2011). Explanatory mechanisms for CSR-linked sport sponsorship effects, Presented at the 19th European Association for Sport Management Conference, Madrid, Spain.

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2010

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Institut für Konsum- und Verhaltensforschung

Lehrstuhl für BWL, insb. Marketing

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