Philipp König, M.A.

Research assistant
he/him
Building C5 3, room 3.23.2
Tel.: +49 681 302-70481
philipp.koenig(at)uni-saarland.de
Philipp König is a political scientist and has been a research assistant and doctoral student of Prof Dr Daniela Braun since 2023 and works in the Junior Research Group Europe at the CEUS - Cluster for European Studies at Saarland University. After studying Integrative Social Science at the Technical University of Kaiserslautern, he worked as a research assistant at the TU Kaiserslautern in the joint project ‘Education as an Exponent of Individual and Regional Development’ and subsequently in the Department of Political Science III Policy Analysis & Political Economy. Most recently, he worked as a research assistant in the project ‘EUNIDES - European and National Identification: Causes, Forms and Consequences of Solidarisation and Desolidarisation’ at the Institute of Political Science at the Philipps University of Marburg.
Dissertation project: working title: Nation and Europe: Measuring European self-concepts and
identity subforms (Nemesis).
Publications
- Jugert, Philipp, Anna-Maria Mayer, Katharina Eckstein, Saskia Langer, Leif Mönter, Philipp König, Whitney Agunyego, Franco Bastias & J. Christopher Cohrs (2024): “Who is We: Capturing Social Identity Content by Integrating Qualitative Methods in Survey-Based Approache”. Identity
- König, Philipp (2023): “Forms of National and European Identity: Literature Review of Cross-national Studies”. Nationalities Papers. Cambridge University Press.
- König, Philipp (2020): “Digitale Medien und Inklusion in der wissenschaftlichen Weiterbildung: Ein Einblick zum Stand der Professionalisierung”. Qfl – Qualifizierung für Inklusion, 2 (4) Inklusive Erwachsenenbildung.
- König, Philipp, J. Kohl & M. Rohs (2020): “Methodische Herausforderungen längsschnittlicher Programmanalysen am Beispiel des Themenfeldes Digitalisierung”. Beiträge zur Erwachsenenbildung 9, Technische Universität Kaiserslautern.
- Elsner, A. & König, P. (2018): “Inklusion durch Digitale Medien in der wissenschaftlichen Weiterbildung – Mehr als nur ein barrierefreies Dokument?” Forum neue Medien Austria Magazin, 2018(04), 21-23.
- Rohs, M., P. König, J. Kohl & J. Hellriegel (2021): “Digitalisierung als Gegenstand von Kursangeboten –Eine Längsschnittuntersuchung der vh Ulm”. In: C. Bernhard-Skala, R. Bolten-Bühler, J. Koller & M. Rohs (Hrsg.): Erwachsenenpädagogische Digitalisierungsforschung. Impulse – Befunde – Perspektiven, 1. Auflage, Erwachsenenbildung und lebensbegleitendes Lernen - Forschung & Praxis, Band 42, S. 149-169
- König, Philipp & A. Elsner (2020): “Digitale Medien in Lehr-Lernkontexten – Ein Mittel zur Inklusion in der wissenschaftlichen Weiterbildung?” In: M. Rohs, H.-J. Schmidt & H.-U. Dallmann (Hrsg.): Aufstieg durch Bildung? Regionale Bedarfe als Grundlage wissenschaftlicher Weiterbildung. Wbv Verlag: Bielefeld.
- Elsner, A. & Philipp König (2019): “Inklusionspotenziale digitaler Medien für Lehre und Lernen in der wissenschaftlichen Weiterbildung. Eine theorie- und empiriegeleitete Reflexion”, In: Hafer, J., M. Mauch & M. Schumann (Hrsg): Teilhabe in der digitalen Bildungswelt, Medien in der Wissenschaft, Band 75, 198-208.