Group Chemistry Education

In addition to the use of digital media, individualisation processes in chemistry lessons and the student laboratory as a non-formal learning environment, my group investigates the effect of didactically reflected learning formats in higher education. At this point, didactic concepts are also transported from school to university.

 

Research focus

Digital media in chemistry education

  • Multitouch Experiment Instructions and Multitouch Learning Books
  • Augmented Reality
  • Competence acquisition in the digital world: Digitally Embedded Tools

Individualisation in chemistry teaching

  • Self-regulated learning in the subject classroom
  • Psychological learning effects of digital media in research-based experimentation
  • Bilingual chemistry teaching

Student laboratory as a non-formal learning space

  • Linking formal, informal and non-formal places of learning
  • Digital media in the student laboratory

New teaching-learning methods in university education 

  • Flipped Classroom at the university
  • Self-assessment in chemistry practicals at the university

Research works

Research papers on our main research areas can be written in the chemistry didactics working group.

If you are interested in writing a research paper, please contact Vanessa Lang at the following mailvanessa.lang(at)uni-saarland.de .

Completed scientific papers and doctoral theses are listed below.

Scientific theses
  • Entwicklung eines außerschulischen Moduls zur methodischen Förderung des Forschenden Lernens beim Experimentieren in der Chemie
    (L. Ziegler, Juli 2022)
  • Fächerverbindend Lernen im Schülerlabor zum Kontext elektrische Energieformen
    (N. Bauer, Juli 2022)
  • Chemielernen mit Concept Cartoons zur Förderung der Kommunikationskompetenz
    (A. Hensgen, Mai 2022)
  • Entwicklung einer Experimentiereinheit zur Förderung des Forschungszyklus im naturwissenschaftlichen Unterricht
    (C. Lee, April 2022)
  • Lernen aus Fehlern beim Experimentieren im naturwissenschaftlichen Unterricht mit Fokus auf der Variablenkontrollstrategie
    (H. Lui, Dezember 2021)
  • Entwicklung einer Experimentalreihe im Kontext der Nachhaltigkeitsbildung zur Förderung der Experimentierphasen beim Forschenden Lernen in der Chemie
    (J. Blickte, August 2021)
  • Lernen aus Fehlern beim Forschenden Experimentieren im Chemieunterricht
    (K. Scholtes, Februar 2021)
  • Lernstrategieeinsatz bei der Bearbeitung eines Lernprogramms zu einem Thema aus dem Kontext der Physikalischen Chemie – Eine Untersuchung bei Chemiestudierenden
    (K. Arendt, Februar 2021)
  • Potentiale und Herausforderungen des Distant Learning für Lehrende, Lernende und Eltern am Beispiel von Online Schule Saar
    (M. Gebhard, Januar 2021)
  • Digitale Nachhaltigkeitsbildung im Chemieunterricht und Schülerlabor
    (S. Wagner, Januar 2021)
  • Didactically Embedded Tools zur Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen von Lehrer*innen im naturwissenschaftlichen Unterricht
    (L. Mallwitz, Februar 2020)
  • Didactically Embedded Tools zur Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen von Schüler*innen im naturwissenschaftlichen Unterricht
    (J. Potdevin, Februar 2020)
  • Bilingualer Chemieunterricht im Saarland – Herausforderungen und Potentiale für den Kompetenzerwerb in den Naturwissenschaften
    (A. Eichinger, Januar 2020)
  • Multitouch Experiment Instructions zum Erwerb von digitalisierungsbezogener Kompetenzen im Chemieunterricht unter Berücksichtigung motivationaler Aspekte
    (K. Heuser, Januar 2020)
  • Förderung der Selbstregulation durch den Einsatz von Multitouch Experiment Instructions beim forschenden Experimentieren
    (F. Ollinger, Januar 2020)
PhD theses

Group Chemistry Education

Group Leader

Prof. Dr. Christopher W. M. Kay

Chair and Group Leader of ERS Spectroscopy

Geb. B2 2 Raum 0.24
Tel:  +49 681 302 2213
Fax: +49 681 302  4759
christopher.kay(at)uni-saarland.de

(... more)

 

Team Assistant / Secretary

Petra Theobald

Geb. B2 2 Raum 0.22
Tel:  +49 681 302 2473
Fax: +49 681 302 4759
p.theobald(at)mx.uni-saarland.de

 

 

Scientific Staff

Vanessa Lang

Sub-project management BMBF Project  MoDiSaar

PhD student

Geb. B2 2 Raum 0.20
Tel:  +49 681 302 2474
vanessa.lang(at)uni-saarland.de

 

 

Dr. Sabine Fey

Teacher for FD II & III

 

 

Thomas Ullinger

Teacher for FD II & III

 

 

Heike Luxenburger-Becker

Teacher for NanoBioLab 

 

Klara Meyer

Teacher for NanoBioLab 

 

 

Stephan Trenz

Teacher for  FD IV

 

 

Oktay Üstüntas

Teacher for FD I

 

 

Student Members

Luca Deeg

Lehramt Sek I / II (Chemistry, Biology, Latin)

Laboratory support (NanoBioLab)

 

Johanna Fromm

Lehramt Sek I / II (Chemistry, Mathematics)

Laboratory support (NanoBioLab)

 

Justin Gantenbein

Lehramt Sek I (Chemistry, Mathematics)

Support of the course: FD II

 

Anika Hensgen

Lehramt Sek I / II (Chemistry, French)

Research and development of digital teaching and learning materials

 

Alisha Ritz

Lehramt Sek I / II (Chemistry, Mathematics)

Laboratory support (NanoBioLab) 

 

Eva Steuer

MINT (Bachelor-focus Chemistry)

Social Media

Homepage

 

Lea Schmitt

Lehramt Sek I / II (Chemistry, Music)

Laboratory support (NanoBioLab)

 

Lisa Ziegler

Lehramt Sek I / II (Chemistry, English)

Laboratory support (NanoBioLab) 

 

Volunteers

Henrike Poro

Voluntary social year